Witryna i podstrony lub jej komponenty mogą zbierać Twoje dane pod postacią ciasteczek (Cookies). Poruszanie się po witrynie oznacza Twoją pełną akceptację ich zbieranie. W celu zarządzania danymi zbieranymi sprawdź utawienia swojej przeglądarki internetowej (prywatność/bezpieczeństwo - dane przeglądania/pliki cookie - ciasteczka).

baner fb warsztaty

Tydzień Drzewa '20 - podsumowanie

Opublikowano: środa, 02, grudzień 2020 Sebastian

18.10.2020

#TydzieńDrzewa2020 w #ZSPT niemal finał, rzec można przed-finał. ROZWIŃ KONIECZNIE TEKST!

zspt tydzdrz summary

Badania przeprowadzone w zielonogórskich szkołach trzech etapów kształcenia* (bibliografia u dołu) wskazują, że uczniowie mają dziś problem z przytoczeniem najbliższych szkole pomników przyrody, nie znają definicji i nie wiedzą zbyt często, ani czym jest, ani co może nim się stać. Ponieważ autor tych słów i współautor powyższych badań znalazł się przed rokiem w pedagogicznej drużynie ZSPT, toteż nie mógł sobie odebrać tej przyjemności, ale i obowiązku, aby dosłownie rozesłać Uczniów podejmujących przedmiot biologia w cztery strony.


Pomniki przyrody to nie tylko istotny element przyrodniczy, ale i kulturowo-historyczny, to świadkowie zdarzeń sprzed lat, to pamiątki po przeszłości danego obszaru. Mam nadzieję, że nawet jeśli nie dziś, to w przyszłości Uczniowie wspomną jednak z pewną nostalgią, szacunkiem i uśmiechem te pomniki przyrody powiatu rawickiego. Mam też nadzieję, że pomniki te długo będą nam towarzyszyć jeszcze. Wiem niestety również, jak bardzo złudna może być wiara w ich trwałość. W tym roku nie ulistnił się bowiem "Dąb Chrobry", najstarszy polski dąb szypułkowy, stojący dosłownie na granicy województw dolnośląskiego i lubuskiego. Ponad 700 lat historii zakończyło swój bieg dzięki suszy i niepojętego aktu podpalenia sprzed paru lat. Okazuje się, że stwierdzenie "rósł 700 lat, będzie rosnąć jutro" nie jest słuszne. Dlatego nawet, jeżeli coś się wydarzy rawickim pomnikom przyrody, to Uczniowie będą mieli przynajmniej na zawsze pamiątkę. Na zdjęciu i w pamięci.


---
Bibliografia:
1) 2018. Pilichowski, S., Tokarska-Osyczka, A., Osyczka, D. Knowledge about local natural monuments - ignorance or flaws of the education system? Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 1 (66), 93-100
2) 2018. Tokarska-Osyczka A., Pilichowski, S. Uczniowie wybranych zielonogórskich szkół a pomniki przyrody Zielonej Góry. Strony: 151-162. W: Pilichowski, S., ŻeberDzikowska, I. Edukacja przyrodnicza – klasyka czy nowoczesność? Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet Zielonogórski. 291 stron.
ISBN 978-83-7842-339-3

---
#Bojanowo #Rawicz #powiatrawicki #SCEP #SzkolneCentrumEdukacjiPrzyrodniczej #ArborDay #pomnikiprzyrody #TydzieńDrzewZSPT