Witryna i podstrony lub jej komponenty mogą zbierać Twoje dane pod postacią ciasteczek (Cookies). Poruszanie się po witrynie oznacza Twoją pełną akceptację ich zbieranie. W celu zarządzania danymi zbieranymi sprawdź utawienia swojej przeglądarki internetowej (prywatność/bezpieczeństwo - dane przeglądania/pliki cookie - ciasteczka).

baner fb warsztaty

Oferta dla szkół podstawowych

Kategoria: Żywa Edukacja - oferta Opublikowano: środa, 06, maj 2015 Sebastian

Temat 1. Owad czy robak?

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 300 zł (za grupę).

Przebieg:

1) Charakterystyka owadów jako najbardziej różnorodnej grupy zwierząt.

2) Omówienie roli owadów w otaczającym świecie.

3) Zapoznanie uczniów z żywymi bezkręgowcami biorącymi udział w zajęciach (gatunki dobierane losowo oraz zależnie od posiadanych osobników godnych prezentacji).

4) Omówienie prezentowanych bezkręgowców i ciekawostki na ich temat.

lekcja z owadami w szkole podstawowej

Zdjęcia z lekcji w szkole podstawowej (proszę kliknąć).


Temat 2. Biolog - człowiek terenu i laboratorium. Pogadanka.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 100 zł (za grupę).

Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VIII.

Opis zajęć: Często, gdy ludzie rozmawiają na temat biologów, pojawia się w głowie obraz zarośniętego mężczyzny torującego sobie ścieżkę w gęstym lesie tropikalnym lub eleganckiej, wręcz sterylnej pod każdym wizualnym względem kobiety w goglach i białym fartuchu, przelewającej coś z probówki do probówki niczym rasowy chemik. Nierzadko również spotyka się opinię, że biolog to tylko w szkole pracować może. Czy rzeczywiście tak jest? Na czym polega praca biologa terenowego, jaki materiał zbiera, co bada? Po co fartuch, gogle, czy rękawice ochronne biologowi w laboratorium? Czy biologia klasyczna związana z anatomią opisową, czy preparatyką to faktycznie przeżytek w dobie coraz bardziej zaawansowanych badań genetycznych? A co, gdyby zabrakło biologów? Botaników, ekologów, zoologów, taksonomów, ewolucjonistów, biologów molekularnych, genetyków... Co wówczas z rolnictwem, medycyną ludzką i weterynaryjną, czy ochroną środowiska?

Niniejsze zajęcia wspomagane rekwizytami i wybranymi żywymi bezkręgowcami mają na celu zarysowanie problematyki badawczej biologów u dzieci, by zainteresować je przyrodoznawstwem.

szyszka sylvestris ze gabloty straszyki


Temat 3. Sosna, świerk, choinka. Znajdź różnice.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 200 zł (za grupę).

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VIII.

Opis zajęć: Coraz rzadziej obserwuje się u dzieci i młodzieży znajomość podstawowych gatunków roślin drzewiastych, nie mówiąc o zielnych. Jak wyglądają szyszki sosen, świerków i innych roślin nagozalążkowych? To podstawowe zadanie, znane nauczycielom, jak i uczniom. Niestety realizowane głównie na papierze. A przecież świat roślin nagonasiennych jest znacznie bogatszy! Dlaczego nie pokazać go dzieciom? Niechaj dotkną rozmaite szyszki, porównają je między sobą i poznają skrawek szyszkowego królestwa. Czy igły różnią się między sobą? Jak odróżnić igły sosen od świerka? Po ile zebrane są w pęczkach igły sosen? Czy choinki rosną w lesie? Tak wiele pytań i tak wiele odpowiedzi!

szyszka sosny czarnej

szyszka sosny Lamberta i Coultera


 

Temat 4. Strategie obronne zwierząt.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 150 zł (za grupę).

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VIII.

Opis zajęć: Zajęcia prowadzone są w charakterze prezentacji multimedialnej wspomaganej zbiorami przyrodniczymi i żywymi okazami zwierząt, a poświęcone są rozmaitym zdolnościom zwierząt do unikania drapieżników i zapewnienia przeżycia. Mimikra, czyli m.in. udawanie jadowitych zwierząt przez zwierzęta pozbawione jadu, a dalej wydzielanie toksyn i lotnych substancji obronnych, ciało usiane włoskami i kolcami, czy niesamowity kamuflaż to jedynie wybrane przykłady strategii obronnych. Bogactwo świata zwierząt to swoisty wachlarz popisu ewolucji, procesu który towarzyszy i wymusza ciągły wyścig zbrojeń między drapieżnikiem i ofiarą.

strategieobronne


 

Temat 5. Tradycyjne muzealnictwo przyrodnicze w XXI wieku.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 100 zł (za grupę).

Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VIII.

Opis zajęć: Istota muzealnictwa- zbiory, kolekcja, eksponat, okaz. Na czym polega tworzenie kolekcji? Czy szkoła w XXI wieku powinna/ może mieć kolekcję? Czy uczniowie mogą uczestniczyć w tworzeniu tej kolekcji lub domowej? Co zbierać, jak konserwować, by nie czynić szkody sobie i przyrodzie? Co właściwie można uzyskać tworząc swoją kolekcję? Jak opisywać okazy? Co należy zawrzeć na etykiecie? Jak najlepiej poznawać przyrodę?

Dziecko stworzy kolekcję dziś, a będzie ją podziwiać jutro.

zbiory zajecia ban


 

Temat 6. Kto kogo się boi?

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 250 zł (za grupę).

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VIII.

Opis zajeć: Czy strach przed zwierzęciem jest naturalny? Czy dobrze jest bać się zwierząt? Kogo się boisz bardziej i dlaczego? Czy pająki są niebezpieczne? Jakie zwierzę jest najbardziej niebezpieczne, gdy wziąć pod uwagę wszystkie nam znane? Dlaczego się boimy? Kiedy strach jest dobry i kiedy zły? Co zrobić, gdy ukąsi żmija?

Lekcja składa się z dwóch części:

1) rozmowy o strachu i potencjalnych niebezpieczeństwach w kontaktach ze zwierzętami,

2) pokaz żywych i wypreparowanych bezkręgowców.

strachowe small


 

Temat 7. Świat karaczanów.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 300 zł (za grupę)

Karaczany nie cieszą się dobrą sławą. Na ogół kojarzymy z nimi tzw. karaluchy - pospolicie nazywa się tak obce gatunki karaczanów chętnie bytujących w naszych mieszkaniach. Dzieje się tak dlatego, że nie są w stanie przetrwać zimy w naszym klimacie. Ta stara ewolucyjnie grupa owadów charakteryzuje się typową budową, ale też różnymi strategiami rozwoju, a dzięki swej liczności stanowią bardzo istotną bazę pokarmową dla wielu grup zwierząt. W Polsce zaś, o czym mało kto wie, występują dziko zadomki, niewielkie karaczany zamieszkujące nasze lasy, łąki i polany...

O tym i nie tylko dowiedzą się uczestnicy zajęć, w których udział biorą również żywe karaczany, które można wziąć na ręce (z wyjątkiem tych latających i drobnych, które łatwo mogłyby uciec ;), przyjrzeć im się z bliska i ocenić, czy faktycznie zasługują na swe złe imię!

swiatkaraczanow promos

Odsłony: 11595