Oferta dla szkół podstawowych

Temat 1. Owad czy robak?

Czas trwania: ok. 60 minut.

Koszt: 130 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu PRZYRODA wg Podstawy Programowej dla Szkoły Podstawowej:

I. Zaciekawienie światem przyrody.
IV. Poszanowanie przyrody.

Przebieg:
1) Charakterystyka owadów jako najbardziej różnorodnej grupy zwierząt.
2) Omówienie roli owadów w otaczającym świecie.
3) Zbadanie postaw uczniów wobec owadów (strach i obawa / zaciekawienie / sympatia).
4) Zapoznanie uczniów z żywymi bezkręgowcami biorącymi udział w zajęciach (gatunki dobierane losowo oraz zależnie od posiadanych osobników godnych prezentacji).
5) Omówienie prezentowanych bezkręgowców i ciekawostki na ich temat.
6) Zbadanie postaw uczniów wobec owadów; jw.


lekcja 270415 03


Zdjęcia z lekcji w szkole podstawowej (proszę kliknąć).


Temat 2. Biolog - człowiek terenu i laboratorium. Pogadanka.

Czas trwania: ok. 60 minut.

Koszt: 50 zł.

Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VI.

Opis zajeć: Często, gdy ludzie rozmawiają na temat biologów, pojawia się w głowie obraz zarośniętego mężczyzny torującego sobie ścieżkę w gęstym lesie tropikalnym lub eleganckiej, wręcz sterylnej pod każdym wizualnym względem kobiety w goglach i białym fartuchu, przelewającej coś z probówki do probówki niczym rasowy chemik. Nierzadko również spotyka się opinię, że biolog to tylko w szkole pracować może. Czy rzeczywiście tak jest? Na czym polega praca biologa terenowego, jaki materiał zbiera, co bada? Po co fartuch, gogle, czy rękawice ochronne biologowi w laboratorium? Czy biologia klasyczna związana z anatomią opisową, czy preparatyką to faktycznie przeżytek w dobie coraz bardziej zaawansowanych badań genetycznych? A co, gdyby zabrakło biologów? Botaników, ekologów, zoologów, taksonomów, ewolucjonistów, biologów molekularnych, genetyków... Co wówczas z rolnictwem, medycyną ludzką i weterynaryjną, czy ochroną środowiska?

Niniejsze zajęcia wspomagane rekwizytami i wybranymi żywymi bezkręgowcami mają na celu zarysowanie problematyki badawczej biologów u dzieci, by zainteresować je przyrodoznawstwem.

gabloty straszyki rozpinadla motyle

szyszka sylvestris ze wsp podzialu ze


Temat 3. Sosna, świerk, choinka. Znajdź różnice.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 80 zł.

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VI.

Opis zajeć: Coraz rzadziej obserwuje się u dzieci i młodzieży znajomość podstawowych gatunków roślin drzewiastych, nie mówiąc o zielnych. Jak wyglądają szyszki sosny pospolitej, świerka pospolitego i jodły pospolitej? To podstawowe zadanie, znane nauczycielom, jak i uczniom. Niestety realizowane głównie na papierze. A przecież świat roślin nagonasiennych jest znacznie bogatszy! Dlaczego nie pokazać go dzieciom? Niechaj dotkną rozmaite szyszki, porównają je między sobą, narysują i poznają skrawek szyszkowego królestwa.

Przebieg:

1) Wstęp.
2) Uczniowie dzielą się na kilka grup.
3) Prowadzący rozdaje szyszki różnych gatunków roślin nagonasiennych z etykietkami z nazwą gatunkową.
3) Uczniowie przyglądają się szyszkom, starając się je scharakteryzować własnymi słowami.
4) Uczniowie rysują wybrane szyszki w ramach notatki.
5) Uczniowie jednej grupy opisują wybraną szyszkę i uczniowie innej grupy starają się odgadnąć gatunek drzewa.
6) Podsumowanie.


Temat 4. Strategie obronne zwierząt.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 80 zł.

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VI.

Opis zajeć: Zajęcia prowadzone są w charakterze prezentacji multimedialnej wspomaganej zbiorami przyrodniczymi i żywymi okazami zwierząt, a poświęcone są rozmaitym zdolnościom zwierząt do unikania drapieżników i zapewnienia przeżycia. Mimikra, czyli m.in. udawanie jadowitych zwierząt przez zwierzęta pozbawione jadu, a dalej wydzielanie toksyn i lotnych substancji obronnych, ciało usiane włoskami i kolcami, czy niesamowity kamuflaż to jedynie wybrane przykłady strategii obronnych. Bogactwo świata zwierząt to swoisty wachlarz popisu ewolucji, procesu który towarzyszy i wymusza ciągły wyścig zbrojeń między drapieżnikiem i ofiarą.

strategieobronne


Temat 5. Tradycyjne muzealnictwo przyrodnicze w XXI wieku.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 50 zł.

Grupa docelowa: uczniowie klas IV-VI.

Opis zajeć: Istota muzealnictwa- zbiory, kolekcja, eksponat, okaz. Na czym polega tworzenie kolekcji? Czy szkoła w XXI wieku powinna/ może mieć kolekcję? Czy uczniowie mogą uczestniczyć w tworzeniu tej kolekcji lub domowej? Co zbierać, jak konserwować, by nie czynić szkody sobie i przyrodzie? Co właściwie można uzyskać tworząc swoją kolekcję? Jak opisywać okazy? Co należy zawrzeć na etykiecie? Jak najlepiej poznawać przyrodę?

Dziecko stworzy kolekcję dziś, a będzie ją podziwiać jutro.


Temat 6. Kto kogo się boi?

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 130 zł.

Grupa docelowa: uczniowie klas I-VI.

Opis zajeć: Czy strach przed zwierzęciem jest naturalny? Czy dobrze jest bać się zwierząt? Kogo się boisz bardziej i dlaczego? Czy pająki są niebezpieczne? Jakie zwierzę jest najbardziej niebezpieczne, gdy wziąć pod uwagę wszystkie nam znane? Dlaczego się boimy? Kiedy strach jest dobry i kiedy zły? Co zrobić, gdy ukąsi żmija?

Lekcja składa się z dwóch części:

1) rozmowy o strachu i potencjalnych niebezpieczeństwach w kontaktach ze zwierzętami,

2) pokaz żywych i wypreparowanych bezkręgowców.

strachowe small