Zamów usługę!

Jak zamówić usługę?

Napisz maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Napisz na portalu Facebook [kliknij]


Zadzwoń: 724 971 884

 

 

 

Inne usługi

1. Udział w festynach.

Żywa Edukacja może również zaprezentować się szerszemu gronu podczas festynów, np. w przedszkolu. Wówczas przygotowana zostaje ekspozycja - głównie gabloty z preparowanymi owadami oraz żywe bezkręgowce, które są aktywnie pokazywane uczestnikom festynu. Doskonała okazja do dyskusji problemów przyrody i środowiska, edukacji przyrodniczej oraz wspólnego spędzenia czasu rodziców z dziećmi. Kto kogo nauczy lepiej kontaktu z przyrodą? Rodzic dziecko, czy dziecko rodzica? Różnie to bywa ;)

- wszystkie kwestie organizacyjne ustalane są indywidualnie

kliknij zdjęcie

25vi16 fesmp17 13

 

2. Cykle zajęć.

Jedne zajęcia to za mało? Dużo zajęć to za duży koszt? Wyjdźmy z tego impasu. Zbudujmy razem cykl zajęć dla grup w Twojej placówce. Zainteresujmy dzieci i młodzież zwierzętami, roślinami i całą przyrodą!

- wszystkie kwestie organizacyjne ustalane są indywidualnie

 

 promo uslugi

 

3. Nauka pracy badawczej.

Twoje dziecko wykazuje stale rosnące zainteresowanie procesami i zjawiskami przyrody? Ewidentnie poszukuje odpowiedzi?

W Twej klasie jest uczeń bądź Znasz uczniów, którzy z chęcią zakładają doświadczenia i je realizują? A może muszą się dopiero tego nauczyć?

Ja również posiadam często pomysły, na których realizację nie starcza mi czasu. Dlaczego więc się nie podzielić? Dlaczego nie zrobić czegoś wspólnie, nie sprawdzić preferencji pokarmowych czy hodowlanych? Dlaczego nie spróbować napisać z tego, co osiągniemy publikacji? Dlaczego jej nie opublikować? Czy nauczyciele i uczniowie nie mogą publikować?
A może Macie już pomysł i nie wiecie, jak go zrealizować?

Problem badawczy, hipotezy, analizy, wykonanie - porazmawiajmy o tym i działajmy.

- wszystkie kwestie organizacyjne ustalane są indywidualnie

 

promo uslugi dos small

 

4. Doradztwo w zakresie zieleni, tj. jej zakładania i prowadzenia.

Nie tak dawno temu ogrody przydomowe i działki prywatne były pełne bogato kwitnących roślin.

Wtedy również popularnością cieszyły się ogródki przyszkolne. Jak wygląda kwitnąca marchew, jak zbudowany jest kwiat? Odpowiedzi na te pytania można było uzyskać wychodząc jedynie na szkolny dziedziniec lub zaplecze. A jak jest dziś? 

Nie ma już tylu kwiatów, nie ma też przyszkolnych ogródków. Paradoksem jest to, że od tamtych czasów niesamowicie wzrosła dostępność i różnorodność gatunków i odmian roślin. Mimo to nasze otoczenie stało się uboższe. Wszędzie muszą być przystrzyżone trawniki, a kwitnące dzikie rośliny są zwalczane pod hasłem walki z chwastami. Wszyscy na tym tracimy. Nasze dzieci, które rośną w sterylnym świecie szarugi i ewentualnej zieleni pozbawionej innych kolorów. Jak również liczne zwierzęta! Szczególnie zapylające!

Jest tyle fantastycznych roślin, często dostępnych w przyzwoitych cenach, które wprowadzą nową jakość w Twoim otoczeniu, zarówno edukacyjno-poznawczą, jak i estetyczną.

Nie Znasz jednak się na roślinach, nie Wiesz jaki charakter nadać temu skrawkowi wolnej ziemi, który tak Cię razi? A może już Wiesz, gdzie i jak, ale nie Wiesz co?

Tu też Żywa Edukacja pomoże ;)

- wszystkie kwestie organizacyjne ustalane są indywidualnie

 

 

Zajęcia dla szkół średnich

Temat 1. Owady obok ludzi, ludzie obok owadów.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 130 zł.

Zajęcia składają się z dwóch części.

I. Rozmowa na temat roli owadów w przyrodzie i życiu człowieka oraz wpływu działalności ludzkiej na owady. Problem zapylaczy i ich wymierania, wyrębów lasów z wiekowymi drzewostanami – lokalne wymierania ksylobiontów. Czy człowiek odpowiedzialny jest za bogactwo świata przyrody i czy zachowanie go przysłuży się człowiekowi?

II. Pokaz żywych okazów owadów egzotycznych. Spojrzenie z bliska na stworzenia, które często budzą obrzydzenie, lęk, jak i fascynację.

sara1 psp podpis kopia


 

Temat 2. Aparat gryzący owada w elementach.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 100 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu BIOLOGIA wg Podstawy Programowej dla szkół średnich (IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony):

CELE KSZTAŁCENIA - wymagania ogólne:

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.

III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

IV. Przegląd różnorodności organizmów:

11. Zwierzęta bezkręgowe. Uczeń:

9) rozróżnia [...] owady oraz porównuje [...] budowę [...].


Przebieg zajęć:

1) Uczeń otrzymuje karaczana (domyślne gatunki: karaczan turecki, blady lub zielony) zakonserowanego w alkoholu etylowym.

2) Na potrzeby zajęć uczeń otrzymuje szpilki entomologiczne.

3) Uczeń otrzymuje szkiełko podstawowe i nakrywkowe.

4) Prowadzący wprowadza uczniów w budowę aparatu gębowego gryzącego owadów.

5) Następnie uczeń samodzielnie preparuje aparat gębowy karaczana, rozkładając jego elementy na szkiełku podstawowym.

6) Prowadzący nanosi na szkiełko podstawowe kroplę balsamu kanadyjskiego lub solakrylu.

7) Uczeń rozkłada elementy aparatu gębowego w kropli balsamu / solakrylu i zamyka szkiełkiem nakrywkowym.

8) Jeżeli placówka zapraszająca udostępni do zajęć mikroskopy stereoskopowe - uczeń ogląda swój preparat pod mikroskopem.

9) Wykonany preparat uczeń zabiera na pamiątkę.


Temat 3. Tworzenie i korzystanie z prostego klucza do oznaczania organizmów.

Czas trwania: 120 minut.

Koszt: 120 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu BIOLOGIA wg Podstawy Programowej dla szkół średnich (IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony):

CELE KSZTAŁCENIA - wymagania ogólne:

I. Poznanie świata organizmów na różnych poziomach organizacji życia.

III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych.

IV. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

IV. Przegląd różnorodności organizmów:

1. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów. Uczeń:

5) oznacza organizmy za pomocą klucza;

6) opracowuje prosty dychotomiczny klucz do oznaczania określonej grupy organiz mów lub obiektów.

5. Rośliny lądowe. Uczeń:

4) rozpoznaje przedstawicieli rodzimych gatunków iglastych.


Przebieg zajęć:

1) Prowadzący zajęcia wprowadza uczniów w zagadnienia związane z posługiwaniem się kluczem do oznaczania organizmów.

2) Prowadzący rozdaje materiał pomiędzy co najmniej dwie grupy uczniów. Każda z grup otrzymuje inny zestaw organów generatywnych roślin nagonasiennych (szyszki).

3) Grupa uczniów opracowuje klucz dychotomiczny, na podstawie którego druga grupa oznacza materiał roślinny.

4) W zależności od pozostałego czasu:

- uczniowie umieszczają opracowane organizmy na rysowanym przez siebie uproszczonym drzewie filogenetycznym i fenogramie,

- prowadzący podsumowuje wzajemne zależności rodowe między opracowanymi organizmami.


Temat 4. Podstawy rozpinania owadów.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 80 zł.

Przebieg zajęć:

1) Prowadzący wprowadza uczniów w tematykę rozpinania owadów i podstawy muzealnictwa przyrodniczego.

2) Uczeń otrzymuje martwy okaz owada (np. karaczan zielony), podłoże (np. styropian) i szpilkę entomologiczną.

3) Zgodnie z instrukcją przedłożoną przez prowadzącego uczeń rozpina otrzymany okaz przy pomocy szpilek krawieckich*

4) Podsumowanie pracy uczniów.

Fachowo rozpina się owady za pomocą szpilek entomologicznych, różnych rozmiarów. Na zajęciach uczniowie rozpinają owady za pomocą szpilek krawieckich, które są po pierwsze znacznie tańsze, a po drugie łatwiej dostępne.

*Aby zredukować koszt zajęć oraz dostosować liczbę szpilek do grupy, GRUPA ZAOPATRUJE SIĘ SAMA W SZPILKI KRAWIECKIE. Prowadzący rozdaje każdemu uczniowi w ramach zajęć szpilkę entomologiczną, którą przymocowany zostanie owad do podłoża. Średnio na owada, zatem i ucznia, należy liczyć 25 szpilek.

Wszystkie rozpięte owady zostają na pamiątkę, do dyspozycji placówki lub uczniów.

rozpinanie karaczany1117


Temat 5. Chronić przyrodę, czy środowisko? Dyskusja problemowa.

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 50 zł.

Ekologia, ochrona środowiska i przyrody - ostatnimi czasy, szczególnie media, posługują się tymi terminami niczym synonimami. Czy wszystko może być ekologiczne? Co to właściwie znaczy? Czy wegetarianizm jest odpowiedzią na cierpienie zwierząt, degradację przyrody i jej zasobów? Czy ochrona przyrody, jako wyraz altruizmu i naszej świadomości, może dać nam jakieś korzyści? A może idea absolutnego panowania nad planetą to słuszny kierunek i zarazem naturalna kolej rzeczy?

Podyskutujmy, z chęcią dowiem się, co o tym sądzicie.

dyskusja srod przyr


Galeria wybranych wizyt z bezkręgowcami

280217 lek 08

 

lekcja 270415 01 lekcja 270415 02 lekcja 270415 03

lekcja 270415 05 lekcja 290415 01 lekcja 290415 02

lekcja 290415 03 lekcja 290415 04 zlobek062015 01

zlobek062015 02 zlobek062015 03 zlobek062015 04

zlobek062015 05 zlobek062015 06 mpzg paz 15

stkgr15 01 stkgr15 02 stkgr15 03

stkgr15 04 5ii16 zg 03 5ii16 zg 04

5ii16 zg 05 12ii16zg 01 12ii16zg 03

12ii16zg 04 12ii16zg 06 12ii16zg 08

Zajęcia dla gimnazjum

Temat 1. Owady - festiwal różnorodności.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 130 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu BIOLOGIA wg Podstawy Programowej dla Gimnazjum (III etap edukacyjny):

CELE KSZTAŁCENIA - wymagania ogólne:

I. Znajomość różnorodności biologicznej (i podstawowych procesów biologicznych).

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

III. Systematyka - podstawy klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów. Uczeń:

9) wymienia cechy umożliwiające zasklasyfikowanie organizmu do [...] stawonogów [...],

11) przedstawia znaczenie poznanych [...] zwierząt w środowisku i dla człowieka.

IV. Ekologia. Uczeń:

9) opisuje zależności pokarmowe (łańcuchy i sieci pokarmowe) w ekosystemie, rozróżnia producentów, konsumentów i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem.


Przebieg zajęć:

1) Zbadanie postaw uczniów wobec owadów.

2) Charakterystyka owadów i ich podstawowej morfologii.

3) Rola owadów w ekosystemie.

4) Pokaz żywych okazów owadów, głównie egzotycznych. Omówienie wybranych przystosowań i ciekawostek ich dotyczących.

P6010210


Temat 2. Aparat gryzący owada w elementach.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 100 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu BIOLOGIA wg Podstawy Programowej dla Gimnazjum (III etap edukacyjny):

CELE KSZTAŁCENIA - wymagania ogólne:

II. Znajomość metodyki badań biologicznych.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

III. Systematyka - podstawy klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów. Uczeń:

9) wymienia cechy umożliwiające zasklasyfikowanie organizmu do [...] stawonogów [...].


Przebieg zajęć:

1) Uczeń otrzymuje karaczana (domyślne gatunki: karaczan turecki, blady lub zielony) zakonserowanego w alkoholu etylowym.

2) Na potrzeby zajęć uczeń otrzymuje szpilki entomologiczne.

3) Uczeń otrzymuje szkiełko podstawowe i nakrywkowe.

4) Prowadzący wprowadza uczniów w budowę aparatu gębowego gryzącego owadów.

5) Następnie uczeń samodzielnie preparuje aparat gębowy karaczana, rozkładając jego elementy na szkiełku podstawowym.

6) Prowadzący nanosi na szkiełko podstawowe kroplę balsamu kanadyjskiego lub solakrylu.

7) Uczeń rozkłada elementy aparatu gębowego w kropli balsamu / solakrylu i zamyka szkiełkiem nakrywkowym.

8) Jeżeli placówka zapraszająca udostępni do zajęć mikroskopy stereoskopowe - uczeń ogląda swój preparat pod mikroskopem.

9) Wykonany preparat uczeń zabiera na pamiątkę.


Temat 3. Podstawy rozpinania owadów.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 80 zł.

Realizowany materiał koresponduje z wymaganiami ogólnymi dla przedmiotu BIOLOGIA wg Podstawy Programowej dla Gimnazjum (III etap edukacyjny):

CELE KSZTAŁCENIA - wymagania ogólne:

II. Znajomość metodyki badań biologicznych.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe:

III. Systematyka - podstawy klasyfikacji, sposoby identyfikacji i przegląd różnorodności organizmów. Uczeń:

9) wymienia cechy umożliwiające zasklasyfikowanie organizmu do [...] stawonogów [...].

Przebieg zajęć:

1) Prowadzący wprowadza uczniów w tematykę rozpinania owadów i podstawy muzealnictwa przyrodniczego.

2) Uczeń otrzymuje martwy okaz owada (np. karaczan zielony), podłoże (np. styropian) i szpilkę entomologiczną.

3) Zgodnie z instrukcją przedłożoną przez prowadzącego uczeń rozpina otrzymany okaz przy pomocy szpilek krawieckich*

4) Podsumowanie pracy uczniów.

Fachowo rozpina się owady za pomocą szpilek entomologicznych, różnych rozmiarów. Na zajęciach uczniowie rozpinają owady za pomocą szpilek krawieckich, które są po pierwsze znacznie tańsze, a po drugie łatwiej dostępne.

*Aby zredukować koszt zajęć oraz dostosować liczbę szpilek do grupy, GRUPA ZAOPATRUJE SIĘ SAMA W SZPILKI KRAWIECKIE. Prowadzący rozdaje każdemu uczniowi w ramach zajęć szpilkę entomologiczną, którą przymocowany zostanie owad do podłoża. Średnio na owada, zatem i ucznia, należy liczyć 25 szpilek.

Wszystkie rozpięte owady zostają na pamiątkę, do dyspozycji placówki lub uczniów.

rozpinanie


Temat 4. Zbiory przyrodnicze w świecie cyfryzacji. Czy nadal mają sens?

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 50 zł.

Zajęcia dyskusyjne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.

W XXI wieku wykazujemy tendencję do przesytu elektroniką na każdym etapie życia, jak i w otaczającym nas środowisku. Chcemy podglądać orły, w muzeum likwidować szkielety, tworzyć centra edukacji przyrodniczej wyposażone głównie w interaktywne urządzenia. Ale czy te praktyki są w stanie zastąpić klasycznie nauczane przyrodoznawstwo? Czy są w stanie wyprzeć stosowane od setek lat metody badawcze? Czy kolekcja fotografii jest w stanie zastąpić zielnik, a wirtualny model 3D szkielet na ekspozycji? Czy nie powinno być jednak tak, że nowe uzupełnia stare, aby pozwolić lepiej zrozumieć rozmaite aspekty świata przyrody ożywionej i nieożywionej?

zbiory zajecia ban


Temat 5. Planowanie i realizacja doświadczeń biologicznych.

Czas trwania:

Koszt: 

OPIS NIEBAWEM


Temat 6. Nie tylko pszczoły zapylają, czyli obrazkowate – ciekawe rośliny.
Zajęcia dostępne cyklicznie - zależne od kwitnienia roślin

Czas trwania: 45-60 minut.

Koszt: 80 zł.

Obrazkowate (Araceae) to rośliny często nam towarzyszące w domu i mieszkaniu: anturium, filodendron, skrzydłokwiat, czy nawet zamiokulkas. W ogrodach zaś coraz częściej zaczynamy uprawiać niezwykle ciekawe rośliny, jakimi są m.in. drakunkulusy. Poteżne kwiatostany przypominające wyglądem pojedynczy kwiat skrywają w sobie rozmieszczone w dwóch piętrach kwiaty żeńskie i męskie. Drakunkulusy, jak i liczne inne gatunki należące do omawianej rodziny emitują zapach mający wabić zapylaczy. I nie są nimi pszczoły :)

Czy znane jest Wam pojęcie asymetrycznego mutualizmu? W edukacji szkolnej nie mówi się o tego typu interakcji, a szkoda, bo dowodzi jeszcze bardziej o bogactwie zależności ekologicznych zachodzących w przyrodzie. Czy wiecie, że niektóre rośliny emitują ciepło? Po co? 

grafika obrazkowate


Temat 7. Chronić przyrodę czy środowisko? Dyskusja problemowa.

Czas trwania: 60 minut.

Koszt: 50 zł.

Nie ulega wątpliwości, że człowiek od zawsze wpływa na otaczający go świat, zmieniając wyraźnie środowisko. Zmiany te związane są z różnymi sferami życia i mimo wiedzy, jaką dziś dysponujemy, nadal prowadzona jest rabunkowa gospodarka wobec przyrody.

No właśnie, środowisko, przyroda, ekologia, ochrona przyrody i ochrona środowiska. To popularne pojęcia, stosowane powszechnie w hasłach reklamujących rozmaite produkty i usługi, doskonale łapiące wrażliwe serca i umysły oraz weryfikujące znieczulicę wobec tych haseł.

Co chronić? Środowisko, przyrodę? Co to znaczy, że produkt został wytworzony w ekologiczny sposób? Czy my i przyroda jesteśmy w stanie przeżyć w świecie, w którym wieżowce wyrastają na łąkach, lasy traktowane są głównie jako uprawy drzew, a nie ekosystem?

Zachęcam do dyskusji z młodzieżą, by zbadać ich punkt widzenia. Tak istotny, gdyż to ci młodzi ludzie już niebawem będą odgrywać swe role na deskach teatru życia. Kto wie, być może wśród nich będą osoby podejmujące kluczowe decyzje. A te nigdy nie są bez znaczenia dla kolejnych pokoleń.

dyskusja srod przyr