Fragmentacja środowiska, jelenie, sarny...

Podczas dzisiejszych zajęć w szkole w niewielkiej miejscowości za Odrą ;) uczniowie zapoznali się z zagadnieniami ekologii, ochrony przyrody i ochrony środowiska. W ramach zajęć poprosiłem pierw by wyobrazili sobie, że kartka A4 to duży, wspaniały las. Następnie dzieci wybrali sobie jedno leśne zwierzę i narysowali je gdziekolwiek na kartce. Potem poprosiłem, by rozcięli kartkę na dwie części. Nieważne, czy równe czy nie (grunt by nie przez zwierzę). Następnie kartkę ze zwierzęciem znowu na dwie części i tak jeszcze dwa razy. Wszyscy zgodzili się, że las, w którym mieszka ich zwierzę stał się bardzo skromny. Efekt został spotęgowany o wyjaśnienie efektu brzegowego. Wyjaśniłem, że to czego symbolicznie dokonały dzieci to nie wycinka drzew, a fragmentacja środowiska. Poprosiłem, by złożyły całość niczym puzzle i odebrały linie cięcia jako sieć dróg, które my ludzie budujemy. Jestem przekonany, że dobitnie zrozumiały istotę przejść dla zwierząt, ich budowy oraz rozsądnego rozmieszczania wzdłuż drogi. Przede wszystkim nie za rzadko.

A ponadto powiedzieliśmy sobie co nieco o sarnach, jeleniach, danielach i łosiach. Poroży, rogach, jak nazywa się poszczególnych przedstawicieli płci u wymienionych gatunków. O roli wilka w regulacji populacji i paru kwestiach. W sumie czasu zabrakło na wiele kwestii, ale tak to już jest. Przyroda nie zna limitów.

biel 26042017 01

biel 26042017 02

Cinema City - po raz pierwszy

Dziś, czyli 25.04.2017, wygłosiłem prezentację w Cinema City z okazji organizowanej przez CC akcji edukacyjnej dla uczniów klas szkół podstawowych 4-6. Prezentacja nosiła tytuł "Orzeł, niedźwiedź, ryś - uratuj je dziś", na sali było obecnych ok. 180 uczniów (planowo miało być więcej).

Prezentacja została przygotowana z okazji Międzynarodowego Dnia Matki Ziemi (22.04). Refleksje? Cóż, ciężko wygłosić nie swoją prezentację, która dostaje się krótko przed zdarzeniem. To fakt. Wynika to z różnic stylu, być może koncepcji własnej itd. Ponadto ciężko trafić z poważnymi kwestiami do uczniów, którzyt mimowolnie w obecnym świecie są oderwani od podstaw przyrodoznawstwa. Niemniej uważam, że treści zawarte w materiale są cenne, bo skupiły się na krótkiej charakterystyce czterech rodzimych gatunków (orzeł przedni, ryś euroazjatycki, foka szara - nie, żadna szarytka, niedźwiedź brunatny), przytoczeniu kwestii masowych wymierań gatunków w dziejach geologicznych Ziemi oraz sposobach ochrony bioróżnorodności. Jak zawsze mam jakieś tam ale, jak zazwyczaj do siebie, ale to chyba dobrze? Bo gdybym ich nie miał, to by oznaczało, że mam przeświadczenie o swej doskonałości. Oby nigdy do tego nie doszło.

cc 25042017

Opowieści dla dzieci i seniorów

Już jutro, 22.04, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi.  Z tej okazji gościłem w Dziennym Domu "Senior-WIGOR". Tym razem grono słuchaczy nie ograniczyło się do seniorów, bo towarzyszyła nam grupa przedszkolaków :)

Na początek pobudzenie zainteresowania karaczanami madagaskarskimi, które chyba zawsze robią pozytywny szał. I zrobiły, i u najmłodszych, i u najstarszych, ale jak na me oko i u opiekunów i pracowników Domu ;) A potem nadeszła opowieść o ptakach, ich problemach z nami (jak i naszych z nimi), prawidłowym rozmieszczaniu budek lęgowych oraz karmników. I tym razem wszystko przebiegło w baaardzo pozytywnej atmosferze ;)

View the embedded image gallery online at:
http://zywaedukacja.com.pl/pl/?start=40#sigFreeIdb8abdf6bbf

W okolicznościach MDMZ

21. dzień kwietnia 2017, dzień przed Międzynarodowym Dniem Matki Ziemi, był nieco pracowity. Zaraz po wizycie u seniorów w Domu Dziennym "WIGOR-Senior" udałem się do zielonogórskiej podstawówki, gdzie opowiedziałem dzieciom nieco o owadach i pokazałem różne egzotyczne gatunki. Cieszy szczególnie, że dzieci odsunięte, bojące się przekonały się i pozwoliły owadom pochodzić po ręce lub nodze :)

View the embedded image gallery online at:
http://zywaedukacja.com.pl/pl/?start=40#sigFreeId1085218036

 

Start warsztatów

Selfie po pierwszym spotkaniu z cyklu czterech w szkole podstawowej w Bielawach k. Siedliska. Pierwsze zajęcia w tematyce nieco innej niż zazwyczaj, bo li tylko o ptakach. O ochronie, karmieniu, budkach, no i chyba przede wszystkim o podlotach - a raczej ich porywaniu przez "zatroskanych" ludzi. Kolejne spotkanie już za tydzień ^.^

biel budka

Zanim zaczęły się zajęcia, moją ciekawość wzbudziły liczne głosy ptaków, wydobywające się jeden za drugim. Sprawcą był nikt inny jak szpak siedzący na lampie przy szkole. Wilga, myszołów, wróbel... i kilka innych zwrotek. Bogaty repertuar miał ten szpak ;) Jak na ptasiego naśladowcę przystało.

szpak bielawy2017